نرمافزار موبایل
در جوامع بشری عوامل معدودی از جمله گوشیهای موبایل تاثیری بنیادین در شیوهی زندگی، کار و روابط اجتماعی انسانها داشتهاند. از ارسال ایمیل و پیام گرفته تا تعبیه دوربینها، نویگیشن GPS، منوها و سرگرمیها. هیچکس پیشبینی نمیکرد روزی فرا برسد که این ابزار کوچک به جز جداییناپذیر زندگی دیجیتال ما مبدل گردد. این مقاله میتواند برای شما که به تجارت الکترونیک اهمیت میدهید، مفید باشد؛ زیرا به بیان تاثیر اپلیکیشنهای موبایل بر تجارت الکترونیک میپردازد.
نرمافزار موبایل
در زندگی کنونی همگام با تغییر در تکنولوژی و ابزارها، متدهای بازاریابی نیز دستخوش تغییر شدهاند. 2015 اولین سالی بود که تعداد ترافیک/کاربران موبایل از تعداد کاربران کامپیوترها پیشی گرفت. این مساله دریچهای از ایدههای جدید را برای دسترسی به مشتریان، تولید محتوا و ارائه پیشنهادات قانع کننده به روی بازاریابان و تجار گشود.
سال 2016 شاهد نوآوریهای بسیار شگرفی در اپلیکیشنها و تجارت الکترونیک مرتبط با آنها هستیم بهطوری که خروجیها(رسانههای) اجتماعی یکپارچه شده و با یکدیگر ادغام میشوند. بسیاری از پلتفرمهای اجتماعی هم اکنون نیز خصوصیات تجارت الکترونیک را با شبکههای خود ادغام کردهاند. پرطرفدارترین پلتفرم ها از “Shop Now” اینستاگرام گرفته تا “Buyable Pins” پینترست، بهدنبال راههایی برای محو کردن فواصل میان وب، اجتماع، اپلیکیشن و تجارت الکترونیک هستند.
با یکپارچه سازی بیشتر موبایل، اجتماع و تجارت الکترونیک امکان ترکیب باتنهای خرید و مرور براساس این ایده بیشتر به واقعیت نزدیک میشود.
آمارهای تجارت الکترونیک با استفاده از موبایل، به قدری شگفتآور است که به تغییر در نحوه کسب و کار شما منجر خواهد شد. خرید از طریق موبایل بسیار گسترده و متداول است. اگر شما تاکنون اقدام به این کار نکردهاید، متاسفانه در حال عقب ماندن از قافله تکنولوژی خواهید بود. امروزه، تمامی فعالیت ها به موبایل ختم می شود. البته تنها بهینه سازی وب سایت برای موبایل و یا جستجو از طریق موبایل مدنظر نیست، بلکه تمامی فعالیتهایی که از طریق موبایل انجام میشود، از شروع جستجوی کالا تا خرید از سایت در این مجموعه قرار میگیرد.
موبایل، ابزاری است که در تحقق اهداف تجارت الکترونیک و نحوه کسب و کار شما نقش مهمی ایفا میکند. متخصصان تجربه کاربری و رابط کاربری هنوز در حال بررسی این مساله هستند که ما چطور از دستگاههای موبایل استفاده میکنیم. درآینده موتورهای جستجوی موبایل را خواهیم دید که بهخوبی بهینه سازی شده و کمک میکنند تا اپلیکیشنهای شخص ثالث محصولات را براساس رنگ، سایز، موقعیت و قیمیت مورد نظر مشتریان معرفی کنند.
نرمافزار موبایل
انتظار میرود اپلیکیشنها در سال 2016 به جزیی از زندگی روزمره ما انسانها مبدل شوند. مادامیکه در تعداد اپلیکیشنهای دانلود شده محدودیت وجود دارد، اپلیکیشنها خودشان نقش اساسی ایفا میکنند. به طوری که اگر اپلیکیشنی برای سبک زندگی شما مناسبتر باشد سریعا به نفع اپلیکیشن دیگر حذف میشوند. سال 2016 شاهد خواهیم بود پتانسیل نهفته گوشیهای موبایل به اوج شکوفایی خود برسد به گونهای که فناوریهای پوشیدنی و سیستمهای اتوماسیون موبایل مانند Echo، Cortana و Siri اهمیت سابق را نخواهند داشت.
اپلیکیشنهای موبایل آینده تجارت الکترونیک هستند، به اسنپ، تپ سی نگاه کنید، فکر میکنید چه میزان مبادلات در روز در این دو اپلیکشین نوظهور مبادله میشود؟ پس شک نکنید آینده تجارت الکترونیک بر اساس اپلکیشن موبایل خواهد بود.
برای اینکه سهمی از تجارت الکترونیک را از آن خود کنید و یکی از پنجاه باری که یک فرد به گوشیاش سر میزند را از آن خود کنید چاره ای جز طراحی اپلیکیشن موبایل برای گروه اقتصادی تان ندارید. شاید از خود بپرسید چرا چارهای جز طراحی اپلیکیشن موبایل ندارید؟ پاسخ شما را در سه بند زیر خواهم داد. که مردم به این سه ویژگی نیاز دارند پس شک نداشته باشید که اگر دست به طراحی اپلیکیشن موبایل برای کسب و کارتان میزنید دست بالا را خواهید داشت و قسمتی از تجارت الکترونیک همراه را تجربه خواهید کرد.
نرمافزار موبایل
در شبکههای اجتماعی فرد واقعا نمیداند چه چیزی منتشر شده است و قسمت سرچ این شبکهها بسیار بد است، برای حل این مشکل باید جای همیشگی در گوشیهای همراه برای خود دست و پا کنید و این امر جز با طراحی اپلیکشین موبایل میسر نیست.
مردم به اپلیکیشنی موبایلی که برای طراحی آن وقت گذاشته شده نسبت به فردی که در شبکه های اجتماعی دست فروشی میکند بیشتر اعتماد میکنند.
با طراحی اپلیکیشن موبایل برای کسب و کارتان همواره یک رسانه در گوشی فرد دارید که فرد با استفاده از آن میتواند از همه فعالیتهای شما بدون مزاحمت سایر عوامل مطلع شود، در واقع ذهن مشتری درگیر شما میشود.
شما به عنوان صاحب اپلیکیشنهای موبایلی باید دقیقا بدانید که مخاطب از اپلیکیشن چه استفادهای میکند سپس اطمینان حاصل میکنید که کاربران به دنبال چه قسمتی از اپ هستند و آیا میتوانند به راحتی آن قسمت را پیدا کنند؟
وقتی سایت شما سازگار با تلفن همراه است به راحتی در دسترس همه کاربرانی قرار میگیرد که از دسکتاپ، گوشی هوشمند و یا تبلت استفاده میکنند. همین مسئله یکی از مزایای اصلی سایت سازگار با تلفن همراه است. بطوریکه محتوای صفحه به راحتی در اختیار کاربر قرار میگیرد ولی زمانی که یک اپ مخصوص طراحی میکنید همه چیز تغییر میکند.
وقتی شما به دنبال ساخت اپ هستید باید مطمئن شوید که کاربر اپ شما را میشناسد و میداند که باید چطور آن را دریافت و نصب کند. بنابراین زمانی که به صنعت تجارت الکترونیک قدم میگذارید، نه تنها باید مدیریت اپلیکیشن را بر عهده بگیرید بلکه باید آن را به مخاطب مورد نظر بشناسانید. برای معرفی اپ و شناساندن آن به مخاطب مورد نظر، 10 روش وجود دارد:
میتوانید در مورد اپ در قسمت بالای سایت خود مطلب بنویسید و یا برای آن یک صفحه جداگانه در نظر بگیرید و یا یک بنر با لینک به اپلیکیشن قرار دهید. در نهایت باید کاری کنید که مخاطب اپ شما را بشناسد. میتوانید در مورد اپ در هر بخشی از سایت که مناسب میدانید تبلیغات کنید.
با اینکه این کار به تلاش بسیاری نیاز دارد، میتوانید مقاله بررسی اپ کسب و کارتان را در سایتهای معروف منتشر کنید و منتظر ورود کاربران از آن سایتها شوید.
حتی پرمشغله ترین افراد هم خواندن ایمیلها را جز اولویتهای خودشان میدانند. با فرستادن خبرنامه آنها را با اپ خودتان آشنا کنید. در این خبرنامهها دکمهای قرار دهید که کاربران را مستقیما به اپ میرساند. با این کار ورود کاربران به اپلیکیشن بسیار ساده میشود.
اگر میخواهید در شبکههای اجتماعی تبلیغ کنید دو راه دارید:
راه اول این است که برای اپ یک صفحه رسمی جداگانه راه اندازی کنید.
در روش دوم میتوانید در مورد اپ در صفحه اصلی کسب و کارتان در سایتهایی مانند توییتر و گوگل پلاس مطلب قرار دهید. از اینستاگرام و پینترست برای ارسال تصویر بخشهایی از اپ استفاده کنید و به مخاطب نشان دهید که فضای داخلی اپ به چه صورت است.
با این کار مخاطبهای اصلی را شناسایی میکنید. اگر پرداخت هزینه تبلیغات برای شما مسئله مهمی نیست این روش واقعا برای شما مناسب و تاثیرگذار است.
اپلیکیشن شما باید در دستهبندی درست قرار بگیرد چون تنها در این صورت کاربران میتوانند اپلیکیشن مورد نظر را پیدا کنند. قرار گرفتن آن در دستهبندی نامربوط به از دست دادن مخاطب منجر میشود.
با صحبت کردن در مورد اپلیکیشن خود در انجمنهای آنلاین مثل یاهو، گروه های لینکدین، گوگل پلاس، توییتر و … موقعیت بسیار خوبی برای تبلیغات بهوجود میآید.
یک مقاله با ویژگیهای اصلی و کاربردی از اپلیکیشن بنویسید و در صورت امکان تصاویری از اپلیکیشن به آن اضافه کنید. حتی می توانید یک ویدئو دمو هم در مطلب قرار دهید.
میتوان لینک اپلیکیشن خود را در ایمیلهای تایید فرآیند خرید گنجاند. به این ترتیب اپلیکیشن شما در گوشی مشتریهای وفادار نصب میشود. به علاوه میتوانید یک کوپن تخفیف برای مشتریها در نظر بگیرید و کاری کنید که مشتریها بتوانند فقط از طریق وارد شدن به اپلیکیشن از آن استفاده کنند.
زمانی که اپلیکیشن شما به دفعات بسیار زیاد دانلود شود و نظرات مثبتی در مورد آن نوشته شود کار شما بسیار ساده میشود و به این ترتیب اپلیکیشن شما میان کاربرانی که سلیقه مشابهی دارند معروف میشود.
در آخر به خاطر داشته باشید که هدف شما خلق اپلیکیشنی است که کاربران به دنبال آن هستند تا به راحتی آن را پیدا کرده، دانلود و نصب میکنند و به راحتی از آن استفاده میکنند.
در کنار وبلاگ ها، نرمافزارهای موبایل (mobile apps) و سیستم عامل گوگلی و اپلی، امروزه انقلابی در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد کردهاند. نقش مهمی در توسعه ارتباطات و تبادل اطلاعات و فرصتسازیهای خلاقانه اینترنتی ایفا کردهاست. در حال حاضر خیلی از فرآیندهای بانکی، اطلاعاتی، تبادل اطلاعات و تعاملات ارتباطی هوشمندانه از طریق موبایل صورت میگیرد. گوشی های هوشمند (smartphones)، امروزه به عنوان ابزارهای غیر قابل انکار در دنیای اینترنت و توسعه خدمات آن به شمار میآیند. شماری از مخاطبان اینترنت، از طریق نرم افزارهای قابل نصب بر روی سیستم عاملهای گوناگون گوشی های تلفن همراه، به دنیای اینترنت متصل شده و از قابلیت های متنوع آن استفاده می کنند.
نرمافزار موبایل
نرمافزارهای قابل نصب بر روی موبایل، امکانات زیادی را به مخاطبان میدهد که نقشه و بانک اطلاعات و جستجو و بازیهای آنلاین تعاملی و حتی تجارت الکترونیک، بخش کوچکی از خدمات نوین در دسترس دنیای گوشیهای هوشمند است. روی آوردن بزرگان اینترنت به نسخههای موبایلی، نرم افزارهای موبایلی و خدمات مبتنی بر موبایل، خود نشاندهنده اهمیت روز افزودن بازار گوشیهای هوشمند و نرمافزارهای این عرصه میباشد. فعالانی که در این حوزه متخصص و تجربه داشته باشند، قطعا زمینه کاری ممتازی را در اختیار خواهند داشت که قرن بیست و یکم به آنان نیاز دارد.
کسب و کار مربوط به بازار تولید و مدیریت محتوا از طریق چنین اپلیکیشنهایی روز به روز در حال گسترش است و بازار خوبی برای افرادی است که قصد دارند کالا و خدمات خود را در طیف گستردهای به مخاطبان بالقوه و بالفعل معرفی کنند. به نظر میرسد تاثیر گذاری موبایلهای هوشمند در توسعه کسب و کار اینترنتی در دهه حاضر و پس از آن بیش از قبل ملموس شود. خیلی از عملیات و فرآیندهای مالی و بانکی و ارتباطی و آموزشی و اطلاعرسانی و خدماتی، امروزه از طریق نرمافزارهای موبایلی به راحتی و در کمترین زمان قابل انجام است و روی آوردن به این سبک عملیاتی در رفتار کسب و کار، یک برگ برنده محسوب میشود که باید به آن توجه شایانی داشت. نرم افزارهای موبایل مانند نرم افزارهای تحت وب، بازار رو به رشدی را در حال تجربه کردن هستند.
امروزه کلیه شرکتهای بزرگ و کوچک اینترنت و حتی سازمانهای خدماترسانی شهری، به استفاده از قابلیتهای گوشیهای هوشمند موبایل جهت ارائه خدمات به مخاطبان روی آوردهاند. نرمافزار نویسان موبایل بر اساس سیستم عاملها و قابلیتهای فنی مختلف آنان، میتوانند به روزهای خوبی بیاندیشند. نسل جدیدی از کارآفرینان دیجیتال در عرصه نرمافزار نویسان موبایل در حال شکلگیری است که این موضوع در کشورهای آسیایی نیز به طور قابل ملاحظهای در حال توسعه میباشد. اپلیکیشنهای موبایل، کسب و کار های مختلفی را سبب شده است که فعالانش، نیاز نیست دور یک میز جمع بشوند. از هر نقطهای از دنیا میتوانند بر روی بخشی از پروژه کار کرده و تحت یک مدیریت واحد، نتیجه کار را به مخاطبان ارائه کنند. فرصت آفرینی با نرمافزارهای موبایل بازار بکری در ایران و اقصی نقاط جهان دارد. همه موبایل دارند.
دو نفر از هر سه مشتری، نسخه موبایلی سایت را به استفاده از یک نرمافزار ترجیح میدهند. اکثر کاربران انتظار دارند فعالیتهای موردنظرشان را به سرعت و به سهولت و بدون طی کردن مراحل اضافی انجام دهند. اپلیکیشنها به طور طبیعی، امتیازات و مزایای بیشتری نسبت به باز کردن سایتها با اینترنت همراه به طور مستقیم دارند. اما کاربران به منظور دستیابی به راهحلی سریع و آسان و دسترسی مستقیم از طریق جستجو با اینترنت همراه موبایل، تمایلی به استفاده از نرم افزارها ندارند. در سال 2012، مرکز تحقیقات ABI پیشبینی کرد کاربران تلفنهای هوشمند در سراسر جهان، نرمافزارهای کمتری را دانلود خواهند کرد و کمتر به این کار تمایل نشان خواهند داد.
نرمافزار موبایل
کاربران موبایل علاقهای به تبدیل شده به یک مشتری وفادار به برند و یا فروشگاه شما ندارند و تنها در جستجوی یک پیشنهاد خوب هستند. یک موسسه تبلیغاتی موبایل، بررسی مقایسه ای از میزان دانلودها در زمان اوج خرید قبل از تعطیلات انجام داده است. نتایج گویای این امر است میزان دانلود در پرفروش ترین زمان سال، کمتر شده است. فروشگاههای لوکال و خردهفروشان باید در انتخاب یک نرمافزار موبایل و یا یک سایت بهینهشده برای موبایل تصمیم گیری کنند.
توسعه دهندگان وب موبایل با استفاده از خلاقیت خود، میبایست فضائی شبیه به نرمافزار در سایت خود ایجاد کنند. مشتریان تنها زمانی به خرید از شما اقدام خواهند کرد که خرید از سایت آسانتر از دانلود نرمافزار مخصوص باشد.
نسخه تلفن همراه یک سایت، میبایست برای خرید مشتری آماده شده باشد. یعنی کاربر تلفن همراه باید بدون نیاز به نرمافزار بتواند به مشتری سایت تبدیل شود و خرید خود را انجام دهد.
75% از خریداران از طریق موبایل، از کوپنهای اینترنتی برای تبدیل کاربران موبایل به مشتری استفاده میکنند. با افزایش خرید از طریق موبایل، استفاده از کوپنهای کاغذی به حداقل رسیده است. صاحبان تجارت الکترونیک از طریق تلفن همراه، به این امر واقف اند که می توانند از کوپنها استفاده مثبت کنند و وقتی میتوان تمام فعالیتها را به صورت بسیار شیک از طریق موبایل انجام داد، حمل تعداد زیادی برگه به نظر بی دلیل میآید!
وقتی مردم تمایل زیادی به استفاده از تخفیفها دارند. چرا این امکان از طریق تلفنهای هوشمند برای مشتریان فراهم نشود؟ آمارها نشان میدهد 75% از کاربران تمایل دارند از کوپنها استفاده کنند. اما این کل ماجرا نیست. 80.4% خریداران نظرشان این است که اگر فروشندگان اقدام به ارائه پیشنهادات و کوپنهای موبایلی دهند، خرید آنها از سایتهای آنلاین بهبود پیدا خواهد کرد.
نرمافزار موبایل
استفاده از کوپنها یک روش استراتژیک برای ترغیب مشتریان است و هنگامی که به پذیرش برند شما منجر شود اهمیت آن دو چندان میشود. بنابراین استفاده از کوپن ها را در برنامه خود قرار دهید. در ارتباط با کوپنها پنج استراتژی توسط Street Fight Mag پیشنهاد شده است:
متخصصان تجارت الکترونیک، تلفن همراه را به هیچ عنوان نادیده نمیگیرند. تقریبا تمامی بررسیها، گزارشات، آمارها و مقالات منتشر شده به رو به رشد بودن خرید از طریق موبایل اشاره دارند. البته دانستن این موضوع به تنهائی کفایت نمیکند و میبایست اقداماتی انجام شود.
اولین گام بهینهسازی جستجو از طریق تلفن همراه است. البته میبایست جستجو بر اساس منطقه جغرافیایی را بیش از پیش مهم بدانید.
سایت خود را به گونهای طراحی کنید که برای استفاده از طریق موبایل مناسب باشد. بهترین تجربه بازدید از وب سایت را برای کاربران فراهم کنید. روند خرید نیز شامل این نکته میشود. میبایست خرید مستقیم از طریق موبایل را برای کاربران فراهم کنید.
اکنون بسیاری از نرمافزارهای تحت وب(web application)، در واقع پیوست موبایلی هم دارند و این تعامل دو سویه بین موبایل و desktop است که بازار خیلی خوبی دارند. شماری از این نرمافزارها رایگان هستند و برخی دیگر نیز در قبال مبلغی، در اختیار کاربران قرار میگیرند. اگر چه رایانش ابری(green computing)به زودی خیلی از نرمافزارهای تحت وب را با بهایی بسیار ناچیز در اختیار کاربران قرار میدهد تا از آنها بتوانند نیازهای خود را در مقیاس وسیعی پوشش داده و از خدمات جنبی استفاده کنند و بر آن مبنا، هزینهها را پرداخت کنند، اما به نظر میرسد در وضعیت کنونی نیز، کسب و کار نرم افزار نویسان آنلاین، کسب و کار خوبی باشد.